Alla inlägg under augusti 2009

Av Anna - 27 augusti 2009 18:23

Nu verkade ju Flamman ok i sitt ben och jag tänkte sätta igång henne igen, har ju ridit henne två gånger. Gick ut för att ta in henne och gissa vad..... jo precis! Hon har tappat en framsko och slitit sönder foten så hon helst inte ens står på den. Fan vad trött jag blir, har lust att sälja varenda häst och aldrig mer titta åt sådana djur. Amelia är ju fortfarande tjock i sitt bakben på morgnarna så henne vill jag inte börja rida ännu. Ferlini ska få kiropraktorhjälp på tisdag så han står i alla fall tills dess. Just nu känns det som om jag vore mycket lyckligare utan hästar.


Av Anna - 24 augusti 2009 19:54

Tog ut Flamman för ett litet arbetspass på banan och jösses så sur hon var. Tänkte börja bromsa och studsa men jag hann före och knackade på henne så hon inte kom så långt i bakåttanken utan gick framåt istället. I alla fall så red jag en väldigt kort stund sedan för jag tror hon talar om att hon är missnöjd, kanske är hon inte helt bra i benet ännu så man får ta det väldigt lugnt. Imorgon får hon nog vila så kan Amelia få skritta en sväng, hon är nästan inte svullen alls längre så skritt är nog ingen fara.

Av Anna - 23 augusti 2009 19:20

Japp, Flamman är inte halt längre. Red henne lite i båda varven, alla gångarter på banan idag och inte någon orenhet kunde kännas, såååå skönt! Härligt att åtminstone ha en häst att rida igen.

Ferlini ska få träffa kiropraktor så ska vi se om inte det ordnar sig med honom också.

Amelia är mindre svullen men ändå rätt tjock i sitt bakben så hon får stå lite till.

Var och tittade till hingstarna och dom roade sig med sol och bad idag.

Av Anna - 17 augusti 2009 19:08

Jaha så var det dags igen. Började som vanligt med att ta in Ferlini, Flamman, Amelia och bäbis. Gosade en stund med bäbis.

När jag släppte ut dom i morse var Amelia oförklarligt jättetjock i vänster bakben. Tråkigt nog hade inte mycket hänt tills nu när jag tog in dom. Hon är ju den enda som varit ridbar på sista tiden så nu är hon också borta ett tag, aldrig får man vara glad!!!

Borstade Ferlini och tog ut honom i lina, halt han också fortfarande.

Borstade av Flamman och kratsade hovarna och vad känner jag, jo, hon är varm i höger fram. Trodde ju hon hade sträckt sig eftersom hon var svullen i senan men det har ju gått ner. Nu är hon bara lite gallig i kotan OCH varm i foten. Alltså ingen ridning alls idag. Tre egentligen ridbara hästar och ingen som går att använda, jag lägger snart ner och säljer hela skiten.

Åkte ner och tittade till  hingstarna en sväng och dom mådde bra förutom att det var massor av otäcka småflugor på dom, får smeta in dom i Skillingarydssalva.

Lägger in en bild på Autograph med mamma, tillsnofsade inför fölvisningen.

Av Anna - 16 augusti 2009 14:38

Idag har vi varit på fölbedömning med lille Autograph. När vi skulle åka blev han helt skräckslagen först för transporten men när han lugnat sig lite så gick det bra. Amelia är ju så snäll och står kvar i transporten trots att bäbis bråkar lite.

När vi kom fram var det två före oss men plötsligt var det fem och ett par ston som skulle stambokföras vilket de inte var anmälda till så det blev lång väntan för lillen.

Väl inne skötte han sig exemplariskt och fick 45 poäng och klass I, vi är nöjda. Även lastningen gick bättre när vi skulle åka hem. Hemma igen tog vi bort alla knoppar både på mamma och bäbis och sedan fick dom varsin dos avmaskningsmedel (även Flamman fick en dos) och sedan fick dom gå ut i hagen och smutsa ner sig igen. Det var det bästa på hela dagen sa dom.

Övriga pållar fick vara idag, ska kolla Ferlini senare om han fortfarande haltar.

Av Anna - 15 augusti 2009 19:11

Bara en snabblogg idag.

Körde ner hingstarna till betet vid Rusken idag, dom var ursnälla att lasta som vanligt, helt fantastiskt.

Ikväll har jag tvättat och knoppat Amelia och bäbis, får se hur många knoppar som sitter imorgon bitti och hur många hästskitar som har använts till kudde och madrass till skimmel-Amelia. Alla som har tävlat skimlar vet att när dom väl är nybadade och man ska iväg på morgonen efter så nog .....har dom legt i hästskit.

Nu måste jag packa bilen så jag inte glömmer något till imorgon.

Av Anna - 14 augusti 2009 17:39

Idag gick jag från jobbet lite tidigare, vi hade lungt och jag hade lite flextid att ta ut.

Malin var ute och hade ridit Adam när jag kom hem så vi åkte ner till Rusken (en sjö där vi har sommarbete) och kollade om det vuxit upp något gräs där. Det var allt en del så imorgon kör vi nog ner hingstarna dit några veckor. När vi kom hem därifrån så tog vi in grabbarna och gav dom lite avmaskningsmedel och borstade av dom. Dom har vuxit ganska bra i sommar. Dom är fortfarande väldigt snälla men nu har jag preliminärbokat kastrering av båda två. Det blir lugnare så för alla. Flamman brunstar nästan jämt och det blir ju jobbigt för killarna.

Red inte något idag eftersom Flamman var halt igår och Amelia vill jag ju inte rida mer än varannan dag ännu.

Adam och Barbie fick komma ut och äta lite gräs mellan hagarna, Adam har ju lite fångtendens ibland så han går på väldigt lite mat men nu börjar det bli väl lite i deras hage.

Eftersom jag var klar tidigt och inte skulle ta itu med några hästar idag så fick alla vovvarna komma ut lite. Dom brukar vara ute annars också men inte när jag håller på med unghästarna.

Av Anna - 12 augusti 2009 21:15

Japp, idag har lille bäbis fått naglarna filade liksom mamma Amelia. Adam fick nya skor och Flammans skor nitades fast lite bättre så dom förhoppningsvis sitter kvar i alla fall ett par veckor till. Den lille Autograph stod alldeles stilla medans fötterna fixades till.

När alla var klara så red jag Flamman och  Malin red Adam lite men idag var det ingen bra dag för någon av oss. Vi var nog för trötta och hungriga alla fyra så det blev ett kort pass. Nu ska jag äntligen äta lite.

Sätter in en bild på grabbarna bus, den mörka är Sparkling och den ljusare är Qapital. Dom ser ut som skrutt men har växt och utvecklats mycket i sommar så dom kommer förhoppningsvis att se bättre ut om ett tag.

Ovido - Quiz & Flashcards